اخبار

اوراق خزانه چیست و آیا خرید آن ارزنده است؟

اوراق خزانه چیست و آیا خرید آن ارزنده است؟
1399/06/24

اوراق خزانه چیست و آیا خرید آن ارزنده است؟

 اوراق خزانه ای که قرار است عرضه شود به این صورت است که دولت به طلبکاران خود که عمدتاً پیمانکارانی مثل مپنا هستند به جای بدهی خود برگه ای تحویل می دهد که در تاریخ مشخصی که قرار است ۲۳ اسفند ماه باشد در قبال آن برگه بدهی خود را پرداخت کند.
 این اوراق بدهی نرخ سود ندارد.
 یعنی در قبال آن سودی پرداخت نمی‌شود.
 اما دارندگان این اوراق یعنی همان پیمانکاران جهت تامین نقدینگی مورد نیاز خود این اوراق در بازار ثانویه به زیر قیمت عرضه می‌کنند.
 خریدار این اوراق در زمان سررسید با تحویل این برگه می‌تواند ارزش اسمی آن را از از دولت دریافت کند.
 بنابراین جایی که خریدار این اوراق سود کسب می کند، همین فاصله بین قیمت خرید اوراق (که قطعا کمتر از ارزش اسمی آن است) و قیمت اسمی اوراق است.
 با توجه به اینکه تاریخ سررسید چیزی در حدود ۵.۵ ماه مانده ،اگر این اوراق ۱۰۰ هزار تومانی را به قیمت ۹۰،۵۰۰ تومان خریداری کنیم تقریبا  سودی برابر با ۲۲ درصد در سال نصیبمان می‌شود و طبیعتاً هر چه ارزان‌تر بخریم سود بیشتری کسب می کنیم و هر چه گران‌تر بخریم سود کمتری به دست می‌آوریم .
طبیعتاً با توجه به اینکه اوراق خزانه دولتی در هر جای دنیا معتبرترین اوراق محسوب می‌شود و ریسک پایینی دارد مسلماً نرخ بهره آن کمتر از سایر اوراق موجود در بازار خواهد بود و از قیمت محاسبه شده کمی بالاتر از عرضه خواهد شد.