اخبار

موضوع امروز ایران حق انتخاب است (سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابتکار)

 موضوع امروز ایران حق انتخاب است (سرمقاله پیمان مولوی در روزنامه ابتکار)
1401/07/19

 موضوع امروز ایران حق انتخاب است


بعد از هر رویدادی بسیاری از کارشناسان شروع می کنند به واکاوی و تحلیلی انچه روی داده است، این کار مثل تحلیل اب و هوا بعد از بارش باران یا تحلیل گردبادی بعد از رویدادنش است.بسیاری این روزها بر روی شکاف نسلی پافشاری می کنند و بسیاری می خواهند این روزها را زیر بار فقط اقتصاد دفن کنند.

اما بگذارید کمی واقع بینانه به رویداد های امروز ایران بنگریم. به نظر نگارنده موضوع امروز ایران و البته فردایش حق انتخاب است. می توان لیستی از حق انتخاب های انباشته و جواب داده نشده را برشمرد، از حق انتخاب پوشش دلخواه تا حق انتخاب خودرو ، حق انتخاب نوع زیستن تا حق انتخاب شغلی دلخواه.

البته در سپهر اقتصاد و سیاست ایران که رویکردی دستوری دارد و همواره از بالا به پایین به رویداد ها نگریسته است این امری غیر طبیعی است، یعنی حق انتخابی طبیعی غیر طبیعی جلوه می کند.

اما بگذارید فقط یک مورد کوچک را واکاوی کنیم، همین اینترنت که مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها هم از ان استفاده می کنند روزی امری غیر عادی بود و جزو حقوق طبیعی نبود. اما امروز کندی اینترنت دختر بجه ۳ ساله تا پیرمردی ۹۰ ساله را ازار می دهد و برایشان قابل درک نیست که یک اقا بالاسر برایشان تعیین تکلیف کند که چه ببینند و بشنوند.

این خواست در جوانان، نوجوانان و میان سالان در اوج است و رابطه مستقیم به لایف استایل و نوع زیستن انها دارد و نمی توان اصلا محدودیتی را اعمال کرد، البته ساستگذار فکر می کند می تواند اما نخواهد توانست چون این امر تبدیل به یک حق شده است و الان اتفاقا مردم دنبال الترناتیو هایش هستند (اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس).

خلاصه موضوع حق انتخال را نمی توان زیر فرش قایم کرد و محدود و دیر یا زود نسل جدید به حق انتخاب مورد نظر خود خواهد رسید چون به لحاظ هرم جمعیتی پتانسل بزرگی دارد و اینده اقتصاد و جامعه ایران در دستانشان قرار دارد.

چه خوب است این حق انتخاب در تمامی حوزه ها درک شود و به جای تقابل با ان همراهی شود، مردم رود هستند و باید درک کنیم که رودها مسیر خود را می یابند

منبع : روزنامه ابتکار مورخ 18 مهر 1401