اخبار

بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱/ دلار و طلا بخریم یا مسکن و خودرو؟ (گفتگو پیمان مولوی با اقتصاد ۲۴)

بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱/ دلار و طلا بخریم یا مسکن و خودرو؟ (گفتگو پیمان مولوی با اقتصاد ۲۴)
1401/06/26

 بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱/ دلار و طلا بخریم یا مسکن و خودرو؟

بحران تورم کالاهای مصرفی
پیمان مولوی، فعال سرمایه گذاری به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: بر کسی پوشیده نیست که شرایط فشار اقتصادی حداکثری بر عموم مردم است و بعد از ۵ سال و تجربه کردن تورم عمومی ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی که در ماه‌های اخیر هم به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالا‌های اساسی شرایط تورمی سخت تری را تجربه می‌کنیم، بسیاری از مردم به نقطه‌ای رسیده اند که پولی برای پس انداز ندارند.

او ادامه می‌دهد: بخشی از مردم که پیش از این به دنبال پس اندازی بودند و دغدغه این را داشتند که این پول را چگونه حفظ کنند، در حال حاضر دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند و قادر به سرمایه گذاری نیستند.

بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱/ دلار و طلا بخریم یا مسکن و خودرو؟

بازار داغ سرمایه گذاری در مسکن
این اقتصاددان با بیان اینکه این مساله ناخوادآگاه روی بازار‌های موازی تاثیرگذار است، گفت: گذشته از این موضوع، بخش دیگری از مردم که هنوز توان سرمایه گذاری دارند ترجیح می‌دهند پول خود را به سمت بازار‌هایی که ریسک کمتری دارند، ببرند.

مولوی ادامه می‌دهد: در نزد افکار عمومی، مسکن بازاری است که ریسک کمتری دارد. به همین دلیل در صورت ابهام در به نتیجه رسیدن برجام و دستیابی به توافق، ترجیح داده اند در این بازار سرمایه گذاری کنند. همین مساله موجب شده مسکن بیشترین رشد را در میان بازار‌های دارایی طی شش ماهه نخست امسال داشته باشد.

بورس در فاز استراحت
این اقتصاددان با طرح این سوال که «چرا سرمایه مردم به سمت بورس یا دلار در این مدت نرفته است؟»، گفت: این بازار‌ها ریسک‌های زیادی دارند. به عنوان مثال در بورس، موضوع اقتصاد (قیمت گذاری) دستوری و در بازار ارز، ورود دولت به بازار و سرکوب ارزی یا برعکس، جهش ارزی و نوسانات بسیار موجب ریسک زیاد در این بازار‌ها شده است.

مولوی با بیان اینکه این موارد باعث رکود در بازار‌های بورس و ارز شده است، ادامه داد: با همه این تفاسیر، باید بگوییم الزاما قرار نیست گذشته تکرار شود. به طور مثال، بازار سرمایه در فاز استراحت است و در این شرایط سرمایه گذار حقوقی وارد این بازار نمی‌شود، ولی از جایی به بعد آن‌ها هم به مرور وارد می‌شوند.

طلا و دلار همچنان پرریسک
به توصیه این فعال سرمایه گذاری، افراد مبتنی بر ساختار سرمایه و قدرت پس اندازشان در بازاری حضور پیدا کنند و این گونه نباشد که تنها برای عقب نماندن از تورم به این سمت بیایند و سرمایه گذاری‌های پرریسک انجام بدهند.
مولوی ادامه داد: به همین دلیل در حوزه املاک و مستغلات می‌توانند وارد شوند یا اگر کسی می‌خواهد وارد بازار سرمایه شود تنها با ۳۰ درصد سرمایه آن هم به صورت ممتد از سهم‌هایی که بنیادی و قوی هستند خریداری کند؛ ولی در حوزه‌ای مثل دلار و طلا توصیه‌ای برای سرمایه گذاری نداریم مگر اینکه رویکرد افراد تنها حفظ ارزش پولشان باشد.

دلار و طلا ابزار حفظ ارزش پول
این اقتصاددان گفت: سرمایه گذاران در بازار مسکن از تورم عمومی جلوتر می‌افتند و در کنار آن، این بازار ارزش افزوده اقتصادی بالایی هم دارد. همچنین بورس در طولانی مدت ارزش افزوده اقتصادی بالایی دارد هرچند دو سال است که در رکود به سر می‌برد، ولی روزی از آن خارج خواهد شد. این در حالی است که در بازار دلار و طلا شما ارزش افزوده اقتصادی ندارید و تنها از تورم عقب نمی‌افتید، چون دولت در آن راحت می‌تواند ورود کند و روی قیمت تاثیرگذار باشد.

مولوی تاکید کرد: به همین دلیل است که دلار و طلا ابزاری برای حفظ ارزش است؛ ولی ابزار سرمایه گذاری نیست. ابزار سرمایه گذاری چیزی مثل املاک و مستغلات و زمین و خود کسب و کار‌ها و سرمایه گذاری روی آن‌ها و سرمایه گذاری روی شرکت‌های خوب در بورس هستند.

مسکن رکورددار بیشترین بازدهی در میان بازار‌ها
این فعال سرمایه گذاری با بیان اینکه در طول تابستان امسال بیشترین بازدهی متعلق به بازار مسکن بوده است، گفت: در رده دوم، بازار دلار و پس از آن به ترتیب، بازار طلا و بورس قرار دارد.

مولوی در مورد بازار خودرو نیز توضیح داد: به نظر من، بازار خودرو، بازار سفته بازی و دلالی است نه سرمایه گذاری، چون یک دفعه دولت تصمیم می‌گیرد ماشین وارد کند و به همین دلیل صاحبان خودرو دچار مشکل می‌شوند.