اخبار

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ (گفتگو پیمان مولوی با اقتصاد ۲۴)

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ (گفتگو  پیمان مولوی با اقتصاد ۲۴)
1400/06/03

 بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰

حرکت نقدینگی به سمت بازار دلار
یک اقتصاددان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: پیش از این دو سناریو وجود داشت. سناریو نخست این بود که مذاکرات انجام می‌شود و به نتیجه می‌رسد و پول‌های بلوکه شده آزاد می‌شود، از آن طرف دولت می‌توانست نرخ بهره را بالا ببرد و بازار را کنترل کند و تورم را در سال اول روی ۲۵ تا ۳۰ درصد نگه دارد، ولی این اتفاق نیفتاد.

پیمان مولوی ادامه داد: سناریو دوم این بود که براساس روند حرکتی بازارها، شاهد این باشیم که هر روزی که مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد شاهد فشار تقاضای نقدینگی باشیم، زیرا این فشار ناشی از ناامیدی و وضعیت بد اقتصادی و ترس از تورم است که در حال حاضر به وقوع می‌پیوندد.
سرمایه گذاران توجه کنند
این فعال سرمایه گذاری گفت: ابتدای سال با توجه به روند مذاکرات، شانس به نتیجه رسیدن مذاکرات پیش از انتخابات ریاست جمهوری بیشتر بود؛ اما در حال حاضر شانس آن ۳۰ به ۷۰ درصد است؛ به این معنا که ۳۰ درصد احتمال دارد که مذاکرات به نتیجه برسد.
مولوی تاکید کرد: کسانی که در حوزه سرمایه گذاری هستند بهتر است به این شانس توجه کنند، زیرا احتمال وقوع سناریو دوم که به نتیجه نرسیدن مذاکرات است، بیشتر است. این در حالی است که اگر مذاکرات به نتیجه برسد همان اتفاقاتی که دلار را تا کانال ۲۸ هزار تومان رساند موجب عقب نشینی قیمت دلار خواهد شد.

در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟
عضو انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور ما این است که شما نمی‌توانید در اقتصاد با تورم ۴۵ درصد به مردم درس صبر و شکیبایی و... بدهید، به اقتصاد ۲۴ گفت: مردم زمانی که شاهد آب شدن قدرت پولشان هر روز نسبت به روز قبل هستند سعی می‌کنند به هر روشی قدرت خرید خود را حفظ کنند. به همین دلیل به چیز‌هایی که قدرت خریدشان را حفظ می‌کند، چنگ می‌اندازند.

مولوی ادامه داد: در اقتصاد با تورم ۵۰ درصدی عموم مردم به دنبال این هستند که قدرت خریدشان حفظ شود. به همین دلیل در بازار‌های موازی مثل دلار، طلا، بورس و املاک و مستغلات، بازار خودرو و بازار‌های کالایی و ابزار‌های آتی و... سرمایه گذاری می‌کنند، ولی گام اول این است که از تورم عقب نیفتند.


ادامه افزایش قیمت در بازار دلار
این فعال سرمایه گذاری ادامه داد: نکته بعدی این است که ۶ ماه از سال می‌گذرد و کسی نمی‌داند که نرخ بهره در این تورم ۵۰ درصدی بالا می‌رود یا خیر، این‌ها عواملی است که پیش بینی پذیری را برای فعالان اقتصادی؛ چه بزرگ و چه خرد ناممکن می‌کند.

مولوی به اقتصاد ۲۴ گفت: بنابراین وقتی شما پیش بینی پذیری نداشته باشید ممکن است تصمیمات هیجانی و اشتباه زیادی بگیرید. الان در حوزه‌های مختلف از واردات و صادرات گرفته تا خرید اقلام خانوار شرایط خاصی حاکم است و خانواده‌ها حتی برای خرید لوازم خانگی دست نگه داشته اند تا ببینند چه اتفاقی برای مذاکرات می‌افتد.

وی در پایان این گونه نتیجه گیری کرد: در حالی یک تعلیق از انتخابات آمریکا تا انتخابات ریاست جمهوری ایران وجود داشت که در حال حاضر یک تعلیق هم تا تشکیل دولت جدید و به نتیجه رسیدن یا نرسیدن برجام خواهد بود. هرچقدر این تعلیق به طول بینجامد، تورم و نوسان در بازار‌ها اعم از بازار دلار بیشتر می‌شود.