اخبار

نمادی برای انحصارگرایی (مصاحبه پیمان مولوی با دیجیاتو )

نمادی برای انحصارگرایی (مصاحبه پیمان مولوی با دیجیاتو )
1400/04/28

 نمادی برای انحصارگرایی

«پیمان مولوی»، از فعالان حوزه مشاوره سرمایه‌گذاری و تامین مالی بین‌المللی، و دبیر انجمن اقتصاددانان ایران، معتقد است سیستم اقتصادی کشور عاشق مجوز بوده و به دنبال انحصارگرایی است زیرا این موضوع به نهادهای حاکمیتی احساس قدرت می‌دهد.

او در مصاحبه با دیجیاتو به سهم ۲ درصدی اقتصاد دیجیتال از کل تولید ناخالص داخلی در ایران اشاره کرد و گفت:

    «در دنیا شاهد نگاهی مشخص و معین به اقتصادهای پیشرو در حوزه دیجیتال هستیم. در حالی که سهم اقتصاد دیجیتال از GDP در چین ۳۲%؛ آمریکا ۲۵% و متوسط جهانی ۶ درصد است اما در ایران شاهد سهم ۲ درصدی هستیم. این موضوع از علاقه زیاد به مجوزدهی در ایران سرچشمه می‌گیرد.»

مولوی از ای‌نماد به عنوان محل درآمدزایی جدیدی برای وزارت صمت یاد می‌کند که به اعتقاد وی همواره دنبال انحصار گرایی است. او با اشاره به بلایی که بر سر صنعت خودروسازی کشور آمده به دیجیاتو می‌گوید تصمیم جدید این وزارت‌خانه برای پرداخت‌یارها باعث انحصارگرایی در حوزه اقتصاد دیجیتال شده و قایقی که می‌تواند کشتی نجات اقتصاد ایران باشد، به گل خواهد نشست.

مولوی: سهم اقتصاد دیجیتال در ایران پایین است چون عاشق مجوز دادنیم
این فعال اقتصادی تاکید دارد بخش دولتی در ایران به دنبال استیلای قدرت خود بر بخش خصوصی است و این به معنی قتل اکوسیستم جدیدی است که می‌خواهد در ایران ایجاد شود.

او با اشاره به سیل مهاجرت در حوزه فین‌تک، از آن‌ها با عنوان «سرمایه‌های کشور» یاد می‌کند که به علت تصمیم‌گیری‌های غلط نهادهای حاکمیتی و سنگ‌اندازی در مسیر فعالیت‌شان شاهد این مهاجرت‌ها هستیم.

به اعتقاد مولوی از دید کلان و معمارگونه، چتر حمایتی بر روی تمامی کسب‌وکارها بایستی به گونه‌ای ایجاد شود که قابلیت بررسی کردن و زیرنظر گرفتن آن‌ها برای ایجاد امنیت وجود داشته باشد و چنین موضوعی بایستی تسهیل شود.