اخبار

کارگاه آنلاین آموزشی(چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۹۹ و بازارهای مالی و سرمایه گذاری) برگزار شد.

کارگاه آنلاین آموزشی(چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۹۹  و بازارهای مالی و سرمایه گذاری) برگزار شد.
1399/01/11

 چشم انداز اقتصاد ایران ۹۹ و آینده بازارهای مالی
جان کنت گالبریث اقتصاددان دانشگاه هاروارد می گوید:
دو نوع کارشناس پیش بینی داریم؛ آنهایی که نمی دانند و آنهایی که نمی دانند که نمی دانند.
در سالهایی که فعالیت اقتصادی دارم میبینم که چگونه متخصصین حباب در اقتصاد ایران با ایجاد ترس در دل سهامداران خرد انها را از ایجاد بازده در بازار ها باز می دارند ، شما بازار سهام ایران را در نظر بگیرید! در سال ۹۷ و ۹۸ گروهی همواره می گفتند بازار سقوط می کند ، این بازار حباب است ، خوب دوستان معلوم است که بازار ها هم روند صعودی همیشگی ندارند و نه سقوط همیشگی ، بازار است !
مارک تواین در این باره می گوید:
آنچه که نمی دانید شما را به دردسر نمی اندازد آنچیزی که از آن مطمئن هستید شما را به دردسر می اندازد
بسیاری از سرمایه گذاران هم در بازارهای مالی در ایران به هیچ وجه به سیکل بازارها دقت ندارند و با پانیک اقدام به خریدهای هیجانی می کنند ، البته بدون وجود این دسته از سهامداران بازده برای حرفه ای ها در جای جای جهان کم می شود
در وبینار چشم انداز اقتصاد ایران ۹۹ به دنبال چارچوب تحلیلی مبتنی بر روند نقدینگی ، تورم ، پایه پولی ، نرخ بهره و بررسی سیکل بازارهای خواهیم بود تا قبل از سال ۱۳۹۹ چارچوبی ارایه شود تا سرمایه گذاران بتوانند بدون تکیه بر اخبار جعلی به خروجی درست دست یابند

امروز شاخص بورس بیش از ۱۷۰۰۰ واحد سقوط کرد ، آیا باید نگران بود؟ ایا شما یک دستگاه تحلیلی قوی برای پیشبینی نسبی بازار ها (پیش بینی مطلق تقریبا غیر ممکن است و مبتنی بر داده هایغیر متقارن) یا از مدل سرمایه گذاری تصادفی استفاده می کنید؟
بازار سرمایه در سال ۱۳۹۸ گوی سبقت را از تمام بازار ها ربود اما آیا این بازار بهترین بازار نسبت به سایر بازارهای موازی است؟
در جهان سرمایه گذاری مفهومی تحت عنوان سیکل سرمایه گذاری در بازارهای وجود دارد ، در بازارهای جهانی این بازارهای عبارتند از بازار فارکس، اوراق قرضه ، سهام و کالایی، این بازار های در جهان بر تمام بازارهای تاثیر گذارند و هر کشور به فراخور نوع محصولات تولیدی تاثیر پذیری خود را داراست.
در ایران نیز سیکل مشخصی از بازار وجود دارد که حداقل ۴ بار به صورت بسیار شفاف تکرار شده است.
بازارهای مالی ۳ فاز اصلی در جهان مالی مدرن دارند
فاز اول بدبینی Scepticism که سهامداران نسبت به بازار بدبین هستند و همچنین اقتصاد کار کرد ضعیفی دارد
فاز دوم خوشبینی Optimisim که سهامداران به بازار دید مثبتی دارند یا Sweet Spot
فاز سوم سرمستی Euphoria که سهامداران با سود سرشار سرمست از بازده هستند
در بازار سرمایه ایران هم بدور از حرفهای کلی همین جرایان وجود دارند ، مهمترین عامل در بازرهای صعودی Bull Market درک مکانیزم های حرکتی آنهاست ، وگرنه گوش دادن به صحبتهای افرادی که هر سال دم از حباب بازار می زنند آن هم بدون اشاره دقیق به زمان (بالاخره بازارهای بعد از صعود حتما نزول هم خواهند داشت) فقط و فقط موجب از دست دادن فرصت و عدم تطبیق دارایی های شما با تورم در کشوری با متوسط ۲۰ درصد تورم می گردد.