اخبار

در استاندارد سازی شبکه بانکی با پاکستان هم فاصله بسیاری داریم(خبرگزاری اقتصادی ایلنا)

در استاندارد سازی شبکه بانکی با پاکستان هم فاصله بسیاری داریم(خبرگزاری اقتصادی ایلنا)
1398/11/01

  دبیرکل انجمن اقتصاددانان اظهار داشت: عملیات بازار باز در سیستم بانکی در دنیا از دهه‌های بسیار قبل شروع به کار کرده است، اما در ایران عملیات بازار باز از چند روز گذشته آغاز شده و این نشان‌دهنده فاصله زیاد نظام بانکداری ایران در استانداردسازی‌ها است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پیمان مولوی در همایش شکل‌دهی آینده سیاستگذاری پولی و مالی با بیان اینکه در حوزه شکل‌دهی به سیاستگذاری‌های پولی و مالی و استانداردهای این حوزه با دنیا بسیار فاصله داریم، گفت: حتی با بانک‌های پاکستان هم در مدرن‌سازی شبکه بانکی بسیار فاصله داریم.
وی با اشاره به ضرورت توجه به بانکداری از طریق گوشی‌های همراه اظهار داشت: در حال حاضر در ایران تعداد دانلود آپ به 8 میلیون رسیده است و باید خود را با نیاز مشتریان هماهنگ سازیم.
دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی بسیار فاصله گرفته است، گفت: سه پارادایم بزرگ در دنیا در حوزه بانکداری آینده در حال شکل‌گیری است که بانکداری مجازی، بانکداری از طریق موبایل و بانکداری از طریق پلتفرم‌سازی مطرح هستند و گرایش به این روشها در دنیا در حال توسعه است.
مولوی با اشاره به سه بخش بانکداری سنتی اظهار داشت: بانکداری سنتی دارای سه بخش توزیع، بازار و توزیع ریسک است که باید تمام این حوزه‌ها را بشناسیم و نسبت به استفاده از روش‌های جهانی در نظام بانکداری اقدام کنیم.
وی با تاکید بر اینکه به احتمال قوی سیستم بانکداری در دنیا در اختیار موسسات و شرکت‌های چندمیلیتی مانند گوگل قرار می‌گیرد و سایز بانک‌ها به مراتب کوچکتر می‌شود، گفت: ارزش شرکت‌ آمازون تا سه سال دیگر به 5000 میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که ارزش بازار بانکی در آن کشور حتی 2000 میلیارد دلار هم نخواهد بود. حال اینکه معتقدم با دیدگاه تمرکزی که در ایران وجود دارد، به استارتاپها اجازه نمی‌دهند تا این اندازه رشد کنند.
دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران ادامه داد: سناریوی دیگر تغییر نوع اکوسیستم بانکداری است به معنای عدم تمرکز که این اقدام در جهان در بستر توسعه بلاک‌چین در حال توسعه است.
مولوی با تاکید بر اینکه در لایحه بانکداری، بحث گذار ابزارها مغفول مانده و به آن اشاره‌ای نشده است، گفت: ایران در بین برخی از کشورهای منطقه در حوزه دامنه نفوذ اینترنت و همچنین تعداد گوشی‌های همراه رشد بالاتری داشته اما موضوع این است که چگونه شیوه مصرف داده‌ها با مشتریان زمینه تغییر در نظام بانکداری را ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه در دنیا بانک‌ها دیگر محصول‌سازی نمی‌کنند، اظهار داشت: بانک‌ها در دنیا به پلتفرم و ارائه‌دهنده‌ها تبدیل شده‌اند و محصول را شرکت‌هایی که ارتباط نزدیکتری با مشتریان دارند، تولید و عرضه می‌کنند. در ایران این شرکت می‌تواند اپلیکیشن‌های تاکسی‌های اینترنتی باشد که در حال حاضر یکی از آنها بیش از دو میلیون مشتری دارد.
دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران با تاکید بر اینکه عملیات بازار باز در سیستم بانکی در دنیا از دهه‌های بسیار قبل شروع به کار کرده است، گفت: در ایران عملیات بازار باز از چند روز گذشته آغاز شده و این نشان‌دهنده فاصله زیاد نظام بانکداری ایران در استانداردسازی‌ها است.
مولوی تاکید کرد: متاسفانه در ایران همواره سیاستگذاری‌ها از بالا به پایین و دستور بوده و قبل از تنظیم لایحه درباره آن با کارشناسان و فعالان بخش خصوصی مشورت نمی‌گیرند و معمولا هم این قوانین بعد از تدوین و تنظیم به سختی اصلاح می‌شوند یا اصلاح نمی‌شوند. این در حالی است که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حوزه خلیج فارس، ایالات متحده و حتی در پاکستان سیاستگذاری‌ها از پایین به بالا است و تمام خواسته‌های فعالان بخش خصوصی و مشتریان را در تنظیم سیاست‌ها اعمال می‌کنند.