مصاحبه ها

رواج وام با نرخ شناور در صنعت بانکداری

رواج وام با نرخ شناور در صنعت بانکداری
1396/08/24

گفتگوی دکتر پیمان مولوی کارشناس اقتصاد بین‌الملل روزنامه گسترش تجارت- شماره 299

 وام‌های شناور یکی از انواع وام‌ها و تامین اعتباری هستند که در صنعت بانکداری رواج دارند و بیشتر مورد استقبال شرکت‌های بزرگ قرار می‌گیرند.
در حقیقت در تجارت و امور مالی نرخ شناور وام (نرخ تعدیل‌شده یا متغیر وام) به اصل و نرخ بهره شناور آن وام بستگی دارد و تمام نرخ پرداخت‌شده توسط مشتری نسبتی از نرخ پایه شناور است. همچنین مدت بازپرداخت وام ممکن است به‌نسبت طولانی‌تر از قاعده‌ای باشد که نرخ وام شناور قیمت‌گذاری می‌شود. به عنوان مثال یک سند رهنی ۲۵ ساله ممکن است با نرخ اولیه استقراض ۶ ماهه قیمت‌گذاری شود. 
در بسیاری از کشورها استفاده از وام‌های رهنی و وام‌های شناور رایج است و ممکن است آنها را با نام‌های مختلف بشناسند (مانند وام مسکن با نرخ قابل تنظیم در ایالات متحده). در برخی از کشورها نیز نام خاصی برای این وام‌ها وجود ندارد و تنها با عنوان وام شناور شناخته می‌شوند (مانند کانادا که میزان قابل توجهی از اسناد رهنی با نرخ شناورند). براساس قوانین موجود ممکن است وام‌گیرنده یک نرخ بهره ثابت برای هر دوره ۶ ماهه یا ۱۰ ساله انتخاب کند، اگرچه ممکن است مدت واقعی وام ۲۵ سال و یا بیشتر باشد. نام دیگر وام‌های شناور «وام‌های آنی» است، اما با یک مفهوم مجزا! 
در این نوع وام‌ها آخرین پرداخت، قسمت عمده‌ای از وام را شامل می‌شود. مانند وام مضاربه که قسمت عمده وام در پایان بازپرداخت می‌شود. وام آنی بر خلاف وام‌های سرمایه‌ای پرداخت‌های منظم در مدت معین ندارد و نقطه مقابل این نوع وام‌ها به‌شمار می‌رود. وام‌های سرمایه‌ای وام‌هایی هستند که برای تقویت حقوق صاحبان سهام به یک واحد تجاری پرداخت می‌شوند و دارای نرخ ثابت و دوره‌های پرداختی مشخص هستند. ا
این طبقه‌بندی در روند دریافت وام و تسهیلات اعتباری از موسسات اعتبار صادراتی در کشورهای مختلف نقش مهمی دارد و به سرعت می‌توان با آنها درباره فهرست سازندگان، تولیدکنندگان و یا عرضه‌کنندگان به توافق رسید. به منظور تجسم نقش یک طبقه‌بندی منطقی در بخش کالاها و تجهیزات، فرض کنید که یک پالایشگاه گازی در دست ساخت است و طراح ساختار فاینانس پالایشگاه، پس از مطالعه و بررسی (فهرست کالاها و تجهیزات پیش‌بینی شده برای ساخت آن) و گفت‌وگو با کارشناسان فنی پیشنهاد می‌دهد که کالاها و تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز هر قسمت، بخش و جزء پالایشگاه بر مبنای نقشه و ماکت تهیه شده و محل استقرار آنها به صورت بسته‌های کاری مستقل (شامل برش‌های کاری، اجزا و سطوح پایین‌تر) طبقه‌بندی شوند.