مصاحبه ها

مصاحبه دکتر مولوی با روزنامه گسترش صنعت معدن و تجارت در باب اجلاس داووس

مصاحبه دکتر مولوی با روزنامه گسترش صنعت معدن و تجارت در باب اجلاس داووس
1394/12/13

پرونده شاخص های اقتصادی کشورهای جهان روی میز بزرگان داووس

 
میلاد محمدی- گروه تجارت : اجلاس داووس ،اجلاسی که بزرگ ترین گردهمایی بخش خصوصی و دولتی است و به عبارتی تمام سیاستمداران ، بنگاهداران، صاحبان سرمایه ، متفکران ، نخبگان جهان را زیر یک سقف جمع می کند تا در مورد رشد و توسعه اقتصادی جهان به بحث و بررسی بنشینند. نشست بعدی این اجلاس حدود 4 ماه دیگر برگزار می شود .آنچه در ادامه می خوانید گفت و گوی صمت است با پیمان مولوی ، کارشناس اقتصاد بین الملل در خصوص این اجلاس ، کارکردها و برنامه ها . 

اجلاس داووس هر سال با تجمع مردان اول برخی از کشورهای جهان برگزار می شود تا برنامه های یک سال آینده کشورهای این کره خاکی را ترسیم کنند و به حل مشکلات عمده این کشورها بپردازند .به نظر شما تأثیر این اجلاس بر اقتصاد جهانی تا چه حد است ؟
اجلاس داووس تقریباً بزرگ ترین گردهمایی بخش خصوصی و دولتی و به عبارتی تمام سیاستمداران ، بنگاهداران ، صاحبان سرمایه ، متفکران و نخبگان است .در این گردهمایی تمام کسانی که در زمینه اقتصادی دستی بر آتش دارند ، در یک نقطه جمع می شوند و در مورد رشد و توسعه اقتصادی جهان به بحث و بررسی می نشینند .اولین بار نشست داووس یا مجمع جهانی اقتصاد در سال 1971 . میلادی به دست آقای کلان سواپ بنیانگذاری و مطرح شد . البته اگر دقیق تر بخواهم بگویم در سالهای نخست نام آن مجمع مدیریت اروپا بوده که ایده اصلی آن هم این بود که کارآفرین ها و تجار اروپایی را گرد هم جمع کنند تا طی یک فرآیند خاص آنها را با شیوه مدیریت امریکایی آشنا کنند به مرور این شیوه گسترش پیدا کرد و به جایی رسید که امروز حدود 2500 نفر از سران کشورهای بزرگ دنیا از جمله رئیس جمهوران ، نخست وزیران ، وزراء ، سفرا و متفکران در یک محیط اقتصادی مشخص جمع می شوند تا با هم گفت و شنود یا حتی مناظره داشته باشند .مهم ترین نکته در مورد اجلاس داووس و اقتصاد جهانی این است که در آن یک گزارش در حوزه فناوری هم ارائه می شود . در واقع هر سال بحث فناوری اطلاعات در دنیا را مورد نقد و بررسی قرار می دهد و کشورها را بر اساس پیشرفت های آنها در حوزه های فناورانه رتبه بندی می کنند .تقریباً ثابت شده که هر 10 در صد رشدی که در اجلاس داووس اعلام میشود بطور مستقیم 75 در صد جی دی پی ( تولید ناخالص داخلی ) را گسترش می دهد . ضمن اینکه 2/1 در صد نیز بیکاری را در کشور کاهش می دهد . یعنی می خواهم بگویم که رشد اطلاعات تأثیر بسیار مشخصی بر رشد اقتصادی کشورها دارد . آخرین گزارش این اجلاس مربوط به سپتامبر 2014 است که وضعیت آن در مقایسه با 143 کشور به عنوان نمونه آماری دیگر مورد ارزیابی قرار گرفته است . رتبه های اول تا سوم به ترتیب به سوئیس ، هنگ کنگ و امارات متحده عربی اختصاص داشت . البته این رتبه ها را بر اساس جمعیت می دهند . مثلاً امسال انگلیس رتبه 27 را کسب کرد یا مثلاً ترکیه 33 شده است . در میان این کشورها ترکیه شاید تنها کشوری باشد که هنوز در حال توسعه به حساب می آید اما موفق شده خودش را به عنوان سی و سومین جهان معرفی کند . البته این کشور حضور فعالی هم در اجلاس دارد و بیزینس من های ترکیه همیشه در اجلاس حضور دارند .

در مورد کشور ایران گزارش های اخیر به چه صورت بوده است ؟
رتبه کلی ایران در بحث زیرساخت ها 81 بوده است از 1 تا 7 هم به وضعیت اقتصادی کشورها نمره می دهند که ایران نمره 9/3 را کسب کرده است .اگر بخواهم جزئیات را هم به شما بگویم ، بهترین نمره در حوزه زیرساخت های تلفن ثابت بوده که رتبه 27 در دنیا را کسب کرده است .یعنی با سرمایه گذاری خوبی که در زمینه مخابرات و تلفن های ثابت شد موفق شدیم چنین رتبه ای کسب کنیم . زیرساخت ریلی ما هم در دنیا رتبه 45 را دارد و رتبه قابل قبولی است . ولی مثلا ً در زیرساخت های تلفن همراه رتبه 11 را داریم یا مثلاً در صنعت هوایی رتبه 121 را داریم که اینها نشان می دهد تحریم ها چقدر مؤثر بودند.

در بحث فناوری های ارتباطی البته نمی توان همه چیز را به گردن تحریم ها انداخت . واقعاً کم کاری خود اپراتورهای داخلی ؟هم مؤثر بوده است؟ .
بله ، کار اجلاس داووس همین نکات است . رتبه و نمره ای که می دهد بر اساس سنجیدن همه نکات است . در هر حال اجلاس الان یک مرجع خوب و کارآمد برای آمارهای جهانی به شمار می آید . . یکی دیگر از نکاتی که در این نشست ها مورد بررسی قرار می گیرد بهبود شاخص های مختلف است . یعنی محاسبه می کنند که هر کشور نسبت به سال قبل چقدر شرایط خودش را بهبود بخشیده است . مثلاً ایران امسال از بین 143 کشور در زمینه بهبود شرایط اقتصادی رتبه 83 را کسب کرده است .

می توانید بگویید چند در صد رشد داشتیم ؟
آمار دقیقی ندارم اما همین قدر می دانم که رشد منفی و پسرفت متوقف شده و به رشد مثبت تغییر جهت داده ایم .قبلاً رتبه بالای 100 را داشتیم .الان شرایط خیلی بهتر شده است . در مجموع می توان گفت اجلاس داووس برای همه دنیا جذاب است . همه سران کشورها دوست دارند در این اجلاس شرکت کنند اما حضور در آن بر اساس دعوتنامه هایی است که مسئولان برگزاری برای کشورها می فرستند . بنابراین حضور کشورها انتخابی است و خودشان نمی توانند به صورت دلخواه به این اجلاس بیایند .

گفته می شود که کشورهای در حال توسعه در این اجلاس نقشی ندارند .
دقیقاً ! غیر از ترکیه و مالزی که در این چند سال اخیر موفق به حضور فعال شده اند ، باقی کشورها نقش خاصی ندارند . نکته مهم این است که کشوری مثل ایران هنوز هم در اقتصاد جهانی زیر 1 در صد تأثیرگذاری دارد یک کشور برای تأثیرگذاری قابل قبول باید حداقل 3 در صد اقتصاد جهان را تحت تأثیر قرار بدهد در غیر اینصورت حرفی برای گفتن نخواهد داشت . ما باید سهم خودمان رادر اقتصاد جهانی افزایش بدهیم تا به یاری خدا بتوانیم بع عرصه جهانی راه پیدا کنیم .

یعنی کشورهای توسعه یافته برای شرکت در اجلاش داووس باید یک پلن و نقشه مشخص برای خودشان داشته باشند ؟
بله ، دید آنها این است که نخبگان و نوآوران را شناسایی کنند تا از آنها برای ساختن دنیایی بهتر کمک بگیرند . برای داشتن جهانی بهتر باید سراغ کشورهای بهتر رفت و راز موفقیت را از آنها سوال کرد ما اگر بخواهیم در این راه به آنها کمک کنیم باید ایده های ناب و به روز داشته باشیم و به عبارتی باید اقتصاد پویا داشته باشیم .

شما فکر می کنید کشورهای مختلف چقدر می توانند با نقشه راهی که در این واقعه بزرگ جهانی ترسیم میشود ، همراه شده و سود ببرند ؟
اولاً باید بدانیم که داووس نقشه راهی را به کشورها نمی دهد. این کاری است که صندوق بین المللی پول انجام می دهد ، بلکه با ارائه آمارها و اطلاعات مربوط به عملکرد کشورها آنها را از شرایط خوب یا بدشان مطلع می کند همین ارائه آمارها و معرفی آخرین دستاوردهای کشورهایی که موفق به رشد و توسعه بوده اند ، مثل برزیل ، مالزی ، و دیگر کشورها می تواند الگو سازی کند برای دیگر کشورهای ضعیف که به عملکرد مثبت همسایگان خود نگاه کنند و بر اساس آن نقشه راه موفقیت را برای خودشان ترسیم کنند .در نهایت می توان گفت اجلاس داووس برای درس گرفتن است .

این اجلاس بر تجارت و بازرگانی و ورود به تجارت آزادهم تأثیری دارد ؟
صد در صد هر قدر رابطه شما با تاجران و کشورهای صاحبنام و افرادی که در حوزه اقتصادی حرفی برای گفتن دارند ، بهتر باشد ، منفعت با ورود به بازارهای آن کشورها بیشتر خواهد شد .