مصاحبه ها

کسب درآمد آمریکا از صادرات به ایران پس از تحریمات

کسب درآمد آمریکا از صادرات به ایران پس از تحریمات
1397/09/26

گفتگوی دکتر پیمان مولوی کارشناس اقتصاد مالی با خبرگزاری اسپوتنیک ایران

 آمریکا  در حالی که به کشورهای دیگر فشار وارد می کند تا با ایران معامله نکنند، صادرات کالایی به ایران را به 7 برابر نسبت به سال گذشته رساند.
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی دفتر آمار آمریکا نشان می دهد صادرات آمریکا به ایران پس از بازگشت تحریم های غیرنفتی رشد قابل توجهی داشته است.
دولت آمریکا در پی خروج یک جانبه از برجام اعلام کرد از 6 اوت تحریم های غیرنفتی مثل تحریم خودرو، طلا و فرش و پسته ایران را از سر می گیرد.
با وجود بازگشت تحریم های آمریکا، در ماه اکتبر2018 صادرات آمریکا به ایران رشد قابل توجه حدود 7 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به 109.2 میلیون دلار رسیده است. آمریکا در اکتبر سال قبل تنها 16.1 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.
رشد 7 برابری صادرات آمریکا به ایران در حالی است که واشنگتن فشار زیادی به کشورهای دیگر آورده تا از تجارت با ایران خودداری کنند. تحلیلگران، سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران را هم درچارچوب سیاست های تجاری این کشور تحلیل می کنند.
در این رابطه با آقای پیمان مولوی، کارشناس اقتصاد مالی به گفتگو نشستیم.

اسپوتنیک: چطور امکان صادرات محصولات آمریکایی به ایران وجود دارد و این کالاها چیستند؟
ببینید 109 میلیون دلار برای اقتصاد بزرگی مثل اقتصاد ایران، با 425 میلیارد دلار جی پی دی که حوزه های سلامت و دارو و بهداشتش و برخی حوزه هایش مبتی بر محصولات آمریکایی مثل جنرال الکتریک، ویتامین ها و یک سری داروها است می تواند به عبارتی رشد هم داشته باشد. البته ممکن است که به خاطر باز آمدن تحریم ها یک سری از کالاها که آمریکایی هستند از طریق کشورهای دیگر وارد ایران شده باشند. به این صورت امکان پذیر است ولی همانطور که پیشتر نیز اعلام کردم عدد یکصد میلیون دلار برای اقتصاد ایران عدد بزرگی نیست. یک سری کالاها همانند تجهیزات پزشکی، دارویی و مواردی که به عبارتی زیر مجموعه تحریم ها نیست اینها می تواند وارد اقتصاد ایران شود و پیش از این هم می شده و وجود هم دارد و به عبارتی می تواند یک سری از این اقلام باشد.

اسپوتنیک: آمریکا چگونه این کالاها را به ایران ارسال کرده است و پول این کالاها را دریافت کرده وقتی که رابطه مالی بین ایران و آمریکا وجود ندارد؟
اقتصاد ایران و آمریکا تقریبا در 40 سال گذشته به خاطر تحریم های اولیه که وجود داشته، آمریکا اقتصاد خودش را بر روی ایران بسته بود به غیر از کالاهایی مثل پسته، فرش، کالاهای کشاورزی و صنایع دستی و این کالاها از ایران به امریکا صادر می شد و اعداد آنها اعداد قابل توجهی بود و از آمریکا نیز یک سری کالاها همانند تجهیزات پزشکی و یک سری تجهیزاتی به عبارتی مواد دارویی و مواد اولیه و غیره هم از آمریکا به ایران صادر می شد تا زمانی که تحریم ها به اوج رسید که این عدد به خاطر عدم تراکنش و مشکلی که در تراکنش مالی وجود داشت حجمش کم شد. تحریم های جدید متاسفانه کالاهای کشاورزی ایران، فرش ایران و هر کالایی که از ایران است تحت تحریم قرار می دهد. این باعث شد تا صادرات آمریکا به ایران در حوزه های که به هیچ وجه هیچ ربطی به موارد تحریمی ندارد مثل فرش، پسته و خشکبار این ها را خیلی کاهش داده و از آن طرف نیز در ارسال کالاها سخت گیری زیادی می شود.