روزنامه و مجلات

آيا ايران بهشت سرمايه گذاري است؟

آيا ايران بهشت سرمايه گذاري است؟
1396/08/24

یادداشتی کوتاه از دکتر پیمان مولوی مشاور ارشد تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی

 از ديد آمار و ارقام بهترين رتبه هاي اعتباري ايران به اواخر دولت اصلاحات بر مي گردد و اين امر در آن زمان موجب ورود شركتهاي بزرگ به كشور شد.
رتبه بندي اعتباري بين المللي يك دماسنج مهم سرمايه گذاري بين المللي است.
در نبود رتبه بندي اعتباري بين المللي ( نبود و نه پايين بودن) سرمايه گذاري در كشوري مثل هندوانه در بسته است و نياز به برسي  بيشتري از طرف سرمايه  گذار و سرمايه پذيران دارد.
بهتر است حداقل در گفتمان جذب تامين منابع مالي بين المللي و سرمايه گذاري خارجي كه " مد " شده است ، به امر رتبه ايران هم در جهان هم اشاره اي كنيم ، تا اين همه انتظار از طرف مديران و شركتهاي ايراني براي بالا دیدن ارزش پروژه ها بالا نرود.
به عنوان مثال رتبه هاي اعتباري* كشورهاي ذيل از ايران بهتر است:

آذربايجان BB+
مقدونيه BB-
پاراگوئه BB-
روسيه BB-

هر چه رتبه اعتباري به سمت AAA حركت كند بهتر و آن كشور و شركت كم ريسك تر است و سرمايه گذاران علاقمندي بيشتري براي سرمايه گذاري بلند مدت در آن دارند.
همچنين هزينه تامين مالي و مشاركت نيز در رتبه هاي اعتباري بهتر، كمتر خواهد بود و هزينه سرمايه را كاهش خواهد داد.
حال بايد ديد چرا ما به اين شاخص مهم بين المللي توجه لازم را نداريم .
به نظر نگارنده بايد يك حركت براي كاهش ريسك ايران در جهان صورت پذيرد كه اين امر بتواند در ميان مدت علاقه به سرمايه گذاري در ايران افزايش دهد.
ريسكها به ريسكهاي شركتي ، ساختارهاي اقتصادي، كشوري و سياسي تقسيم بندي مي شوند .

الزاما ايران با اين رتبه اعتباري بين المللي  بهشت سرمايه گذاري نيست و نخواهد بود( حجم خروج سرمايه از ايران خود مويد اين امر است)
مي بايست يك گروه" ضربت كاهش ريسك اعتباري ايران "  با همكاري وزارت صنعت معدن تجارت ، وزارت امور  اقتصاد و دارايي و وزارت امور خارجه  و ساير اركان مهم تصميم ساز براي كاهش رتبه اعتباري ايران ايجاد شود ، لازم به ذكر نيست كه اين امر نيازمند استفاده حداكثر دلسوزان و نيروهاي كشور است.

در لینک زیر آخرین رتبه اعتباري كشورهاي جهان ارايه شده است